Mainostoimistoelämää2022-11-15T10:17:16+02:00

Mainostoimistoelämää

Mainostoimisto-
elämää

Millaista on mainostoimiston arki? Entä elämä mainostoimistoyrittäjänä? Miten pärjää graafikko, joka ei osaa piirtää? Entä millaisia ovat graafisen suunnittelijat pahimmat mokat? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löydät vastaukset täältä.

Vehree mainostoimisto 5 vuotta: yrittäjyys on tuonut elämään vapautta

Vehree mainostoimisto täytti vuodenvaihteessa viisi vuotta. Sami Karjalaisen mielestä yrittäjäksi ryhtyminen on ollut yksi hänen elämänsä parhaimpia päätöksiä, vaikka alussa hyppy tyhjän päälle jännitti. Luovana ihmisenä hän on löytänyt omat asiakkaansa ja oppinut verkostoitumaan, kirjoittaa Sonja Riihikangas.

Työlomalla Espanjassa arki on aurinkoista

Minulla oli ollut jo kauan haave. Halusin lähteä pakoon Suomen harmainta vuodenaikaa etelän aurinkoon. Tässä työssähän se on jopa mahdollista, työtekoon kun ei välttämättä tarvita muuta kuin tietokone ja nettiyhteys.

9+1 vinkkiä: huomioi nämä asiat, jos suunnittelet yritysblogin perustamista

Vehreenkin asiakkaissa on niitä, jotka haluavat uudelle nettisivustolleen blogin. Yritysblogin pitämisessä onkin useita hyviä puolia. Toisin kuin harrastusblogeja, ei yritysblogeja yleensä pidetä huvin vuoksi – yritysblogin kirjoittaminen on markkinointia. Käytännössä blogin raadollisena tavoitteena on siis saada lisää asiakkaita.

Haluatko päästä mainoksista eroon?

Otsikon kysymys on varmasti tuttu musiikin suoratoistopalvelu Spotifyn ilmaisversion käyttäjille. Ja oma vastaukseni siihen on kyllä! Toisinaan minäkin haluaisin päästä mainoksista sekä markkinoinnista eroon – siitäkin huolimatta, että teen sitä itse työkseni.

Näin Vehreen toimiston remontti on edistynyt

Tulevan toimiston remontti on vihdoin ja viimein loppusuoralla. Välillä lähes epätoivoisen pitkältä tuntunut työmaa alkaa olla viimeistelyä vaille valmis. Tässä pieni kuvakollaasi siitä, mistä kaikki lähti liikkeelle ja miten remontti on edistynyt.

Mitä on ”laadukas palvelu”?

Monilla nettisivuilla törmää lauseeseen: ”Tarjoamme laadukasta palvelua”. Minua on jo pitkään ihmetyttänyt tämä sanahelinä. Mitä oikeasti on laadukas palvelu?

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 2

Jo edellisessä blogitekstissä kävi ilmi, että graafisilla suunnittelijoillakaan ei aina kaikki käy kuin Strömsöössä. On mennyt logoja väärinpäin, tehty huonoja sopimuksia ja ystävyyssuhteet katkenneet työriitoihin. Tässä lisää graafikoiden mokia lähipiiristä.

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 1

Meistä jokainen tekee virheitä, niin myös graafiset suunnittelijat ja mainosalan ihmiset. Virheitä ei kannata pelätä, mutta virheistä kannattaa ottaa opiksi. Myös toisten tekemistä virheistä voi ottaa oppia. Tästä syystä kyselinkin alan ihmisiltä, mitkä ovat heidän uransa pahimmat mokat. Miten mokista selvittiin ja mitä niistä opittiin?

”Tuomisen kaupasta haettiin opettajille pullaa”

Kuten monet blogin lukijat tietävätkin, Vehreelle remontoidaan parhaillaan uusia toimistotiloja Nokian Koskenmäkeen. Tulevan toimiston tiloissa on toiminut 1900-luvulla Tuomisen sekatavarakauppa. Facebookin Nokia Town Photos -ryhmän jäseniltä löytyi muistikuvia vanhasta kaupasta. Keräsin muisteloista osan tähän artikkeliin.

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat

Voiko pasifistisivari-graafikko piirtää ohjusten käyttöohjeita? Tai voiko vihreä ituhippi-koodari toteuttaa perussuomalaisten piirijärjestön nettisivut? Arvot ohjaavat elämäämme, mutta entä jos itsellesi tärkeän asian vastustaja on valmis maksamaan työstäsi – kumpi painaa vaakakupissa enemmän: raha vai aate?

Graafikko, joka ei osannut piirtää

Minä olen graafinen suunnittelija, joka ei osaa piirtää. Tai ainakin, jos piirtäminen määritellään niin, että osaa luoda omasta päästä käsin piirtämällä vaikkapa sarjakuvamaisia hahmoja ja kuvia. Osaan kyllä piirtää mallista, mutta en osaa luoda uutta käsin piirtämällä, puhtaasti omasta mielikuvituksestani.

Miten valita hyvä nimi yritykselle?

Mietitkö nimeä yritykselle, tuotteelle tai palvelulle? Kannattaa huomioida muutama asia, ennen kuin lyöt lukkoon mielestäsi maailman parhaan nimen.

Miten minusta tuli yrittäjä?

Kaksi vuotta mainostoimistoyrittäjänä on näyttänyt minulle lähinnä yrittäjyyden hyviä puolia. Ylöjärveläiset ovat löytäneet Vehreen, keskellä metsää toimivan maanläheisen mainostoimiston, missä syntyy logoja, esitteitä ja nettisivuja. Vain yksi asia harmittaa: olisi pitänyt perustaa yritys jo paljon aiemmin!

Kuvapankkikuvat markkinoinnissa – uhka vai mahdollisuus?

Mainonnassa ja markkinoinnissa käytetään hyvin yleisesti kuvapankkikuvia. Suurin osa yleisöstä ei kiinnitä niihin sen erityisempää huomiota. Oikein käytettynä kuvapankkikuvat ovatkin mainio apu markkinoinnin suunnitteluprosessissa.

Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa

Hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joilla nettisivusto saadaan nousemaan mahdollisimman korkealle hakukoneen (lue: Googlen) luonnollisissa hakutuloksissa. Optimoinnin tavoitteena on siis se, että sivustosi löytyy mahdollisimman monella keskeisellä sivuston sisältöä kuvaavalla hakusanalla.

Brändin suunnittelu markkinoinnin tukena

Vehreen Facebookista sain ehdotuksen blogiaiheeksi: “Kuinka varmistaa, että yrittäjän persoona (arvot, aitous, tapa toimia) välittyy markkinoinnissa?”. Erinomainen kysymys jälleen! Vastaus tulee yrityksen tietoisesta brändin suunnittelusta, jonka pohjalta markkinointitoimenpiteitä tehdään. Kaiken pohjana on aitous, eli brändin tulee perustua totuudellisiin lähtökohtiin.

Ympäristöystävällisen painotuotteen suunnittelu

Mitä asioita tulee ottaa huomioon, jos haluaa toteuttaa painotuotteen ympäristöystävällisesti? Painotuotteen päädyttyä käyttöikänsä loppuun se voi olla enemmän tai vähemmän kierrätettävissä. Painotuotteen – kuten esitteen, lehden tai käyntikorttien – suunnittelun ympäristöystävällisyys on useiden osatekijöiden kokonaissumma.

Go to Top