• Vehree 5 vuotta: Siemeniä yrityksesi kasvuun

Vehree mainostoimisto 5 vuotta: yrittäjyys on tuonut elämään vapautta

Vehree mainostoimisto täytti vuonna 2020 viisi vuotta. Sami Karjalaisen mielestä yrittäjäksi ryhtyminen on ollut yksi hänen elämänsä parhaimpia päätöksiä, vaikka alussa hyppy tyhjän päälle jännitti. Luovana ihmisenä hän on löytänyt omat asiakkaansa ja oppinut verkostoitumaan. Yrittäjyys on tuonut elämään myös vapautta.
Vehree blogi: maanläheinen mainostoimisto noteerattiin Ylöjärven Uutiset -lehdessä.

Metsän mullista puskee mainoksia

Ennen yrittäjäuraansa Sami Karjalainen oli vakituisessa työssä tamperelaisessa mainostoimistossa ja nautti säännöllisestä kuukausipalkasta sekä turvallisesta elämästä. Kaikki oli periaatteessa hyvin, mutta mielensä sopukoissa hän kaipasi uusia haasteita ja haaveili yrittäjyydestä.

Yrittäjän vapaus houkutteli häntä, mutta esikuva puuttui kokonaan. Samin lähipiirissä ei ollut yhtään yrittäjää, jolta olisi voinut kysyä asioita tai ottaa oppia. Hän harkitsi monta vuotta, uskaltaisiko heittäytyä tyhjän päälle. Lähipiirin kannustamana hän päätti viisi vuotta sitten, että nyt tai ei koskaan on aika perustaa yritys.

– Äiti oli saada sydänkohtauksen, kun lopulta kerroin jättäväni vakituisen työpaikan ja perustavani mainostoimiston. Siitä se sitten lähti, eikä päivääkään ole tarvinnut katua päätöstä.

Vaikka alkuvaiheessa asiakkaita ei juuri ollut, niin pikkuhiljaa kiinnostusta alkoi löytyä. Aktiivisen markkinoinnin lisäksi puskaradio alkoi rummuttaa asiakkaita aina vain lisää.

– Ymmärsin heti alussa verkostoitumisen tärkeyden, liityin paikalliseen yrittäjäjärjestöön ja aloin kulkea erilaisissa tapahtumissa. Niidenkin kautta sain uusia asiakkaita.

Vehree Blogi: Etätyö Espanjassa - Missä kaikki uimarit?

Vastuun ja vapauden tasapaino

Mainostoimistoyrittäjyys on opettanut Samille ennen kaikkea ongelmanratkaisukykyä.

– Aina ei kannata mennä saman kaavan mukaan, vaan ratkaisu asiakkaan pulmaan voi olla hyvinkin luova. Hyvä markkinointi ei tarkoita välttämättä kallista, vaan paras ratkaisu ongelmaan on monesti simppeli ja helppo toteuttaa. Maanläheinen ja konkreettinen mainonta on tehokasta.

Yrittäjyys on opettanut Samin tasapainoilemaan vastuun ja vapauden ristiaallokossa. Hänestä on hienoa, kun voi päättää omista työajoistaan ja -tavoistaan. Yrittäjyys on mahdollistanut myös työlomailun Espanjassa, jonne Sami on suunnannut jo kaksi kertaa vuoden pimeimpään aikaan. Palkkatyö tuskin olisi antanut mahdollisuutta sellaiseen irtiottoon.

– Haluaisin myös jatkossa viettää ehkä jopa pidempiä aikoja Espanjan auringon alla.

Myös yrittäjän vastuu on suuri, sillä kaikki on hoidettava itse. Samin on yllättänyt yrittäjyydessä se, miten paljon aikaa kuluu kaikkeen muuhun kuin laskutettavaan työhön. On tehtävä taustatyötä, oman yrityksen markkinointia, kirjoitettava tarjouksia ja hoidettava asiakassuhteita.

Graafisen suunnittelun osalta hän tekee eniten nettisivuja ja logoja, sillä printtimateriaalien suunnittelu on vähentynyt dramaattisesti kymmenen vuoden takaisesta digitalisaation takia.

– Esitteille ja katalogeille sekä asiakaslehdille on entistä vähemmän kysyntää, sillä lähes kaikki on siirtynyt nettiin. Nettisivujen osalta responsiivisuus on nykyään tärkeässä roolissa. Sivujen on toimittava kaikilla mahdollisilla päätelaitteilla, tähdentää Sami.

Yrittäjän vastuuseen kuuluu myös se, että työt hoidetaan sovitusti ja asiakkaan pyytämässä aikataulussa. Töiden lisäksi yrittäjän täytyy huolehtia omasta jaksamisestaan.

– Erityisesti riittävä uni on tärkeää. Luovuus kärsii heti, jos nukkuu liian vähän.

Vehree 5 vuotta: mainostoimistotyö vie monenlaisiin paikkoihin

Työn monipuolisuus on rikkaus

Mainostoimistopalveluiden ammattilaisena Sami on päässyt vuosien varrella tutustumaan moniin toimialoihin suunnitellessaan yrittäjille nettisivuja, logoja ja muita markkinointimateriaaleja.

– Työnkuvani on niin monipuolinen ja kiinnostava, ettei kyllästymään pääse millään. Olen tehnyt materiaaleja muun muassa hammas- ja eläinlääkäreille, uretaanifirmalle, asianajotoimistoille, kahviloille ja ravintoloille, mökkivuokrausfirmalle, nuohoojalle ja matkailuyrityksille sekä yhdistyksille ja kaupungeille. On valtava rikkaus, kun työssä pääsee näkemään niin paljon.

Vehreen mainostoimiston vahvuuksia ovat mutkaton palvelu, ympäristöystävällinen toiminta ja edullinen hinnoittelu. Pienyrittäjänä Sami tuntee muiden pienyrittäjien tarpeet ja osaa asettua myös aloittavan yrittäjän saappaisiin. Silloin markkinointibudjetti on yleensä hyvin rajallinen.

– Osaan silloin suositella, millaiseen markkinointiin oma budjetti kannattaa suunnata. Tärkeintä markkinoinnissa on saada puettua oma tai yrityksen viesti sellaiseen muotoon, että potentiaaliset asiakkaat kiinnostuvat. Eri aloilla toimivat vähän eri jutut, tietää Sami.

Uusien asiakkaidensa kanssa Sami pitää aina ensin aloituspalaverin mieluiten kasvokkain. Hän kartoittaa asiakkaan tarpeet ja toiveet sekä tekee tarjouksen niiden pohjalta. Sen jälkeen alkaa luova suunnitteluprosessi. Sami rakastaa esimerkiksi logojen suunnittelua, johon hän suhtautuu intohimoisesti. Toisinaan ideat menevät heittämällä läpi, välillä niitä jalostetaan.

– Olen suunnitellut kymmeniä, ellen satoja erilaisia logoja. Asiakas saa aina valmiin vedoksen kommentoitavaksi. Sen jälkeen teemme tarvittavat muutokset, kunnes asiakas on tyytyväinen. Rajattomasti en voi käyttää aikaani yhteen logoon, sillä hintani on aika edullinen.

Sami suosii läpinäkyvää hinnoittelua, johon saa osviittaa hänen sivuiltaan. Muita alan tekijöitä Sami ei koe uhkana. Suurempi haaste on se, miten saada vakuutettua pienyrittäjä tilaamaan esimerkiksi nettisivut häneltä sen sijaan, että yrittäjä tekisi sivut itse.

Vehreen tunnelmallinen toimisto

Tunnelmallinen toimisto edistää luovuutta

Samin toimisto on hänen kotonaan 120 vuotta vanhassa puutalossa, jota hän on kunnostanut. Talo toimi sekatavarakauppana 1930-luvulta 70-luvulle saakka.

Samin mukaan kauppias oli hyvin markkinointihenkinen, joten nyt ympyrä on tavallaan sulkeutunut, kun Sami mainostoimistoyrittäjänä on asettunut taloon.

– Olen remontoinut taloa vanhaa kunnioittaen pienellä modernilla twistillä. Talossa ovat vahvasti läsnä sekä historia että nykyaika. Pönttöuuni toimistossa luo sinne tunnelmaa.

Mutta miltä näyttää tulevaisuus? Asiakastyöt toki rullaavat eteenpäin normaaliin tapaan, mutta onpa suunnitelmissa jotain uuttakin. Tästä lisää myöhemmin.

Teksti: Sonja Riihikangas

6.1.2020

Kirjoittaja on toimittaja Fuengirola-lehdessä. Sonja pitää myös omaa Shining Journey -matkablogia.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Mitä on ”laadukas palvelu”?

Monilla nettisivuilla törmää lauseeseen: ”Tarjoamme laadukasta palvelua”. Minua on jo pitkään ihmetyttänyt tämä sanahelinä. Mitä oikeasti on laadukas palvelu?

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 2

Jo edellisessä blogitekstissä kävi ilmi, että graafisilla suunnittelijoillakaan ei aina kaikki käy kuin Strömsöössä. On mennyt logoja väärinpäin, tehty huonoja sopimuksia ja ystävyyssuhteet katkenneet työriitoihin. Tässä lisää graafikoiden mokia lähipiiristä.

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 1

Meistä jokainen tekee virheitä, niin myös graafiset suunnittelijat ja mainosalan ihmiset. Virheitä ei kannata pelätä, mutta virheistä kannattaa ottaa opiksi. Myös toisten tekemistä virheistä voi ottaa oppia. Tästä syystä kyselinkin alan ihmisiltä, mitkä ovat heidän uransa pahimmat mokat. Miten mokista selvittiin ja mitä niistä opittiin?

2022-11-16T11:36:51+02:00
Go to Top