Vehree on vastuullinen mainostoimisto
9+9 konkreettista tekoa
kestävän kehityksen puolesta
Vehreen arvomaailmaan kuuluu kestävän kehityksen periaatteiden mukaan toimiminen. Käytännössä tämä tarkoittaa konkreettisia tekoja paremman huomisen puolesta. Sen lisäksi, että Vehree haluaa pienentää omaa hiilijalanjälkeään, tavoitteena on myös pienempi hiilikädenjälki eli asiakkaidemme hiilijalanjäljen pienentäminen.
Näin Vehree toimii kestävän kehityksen puolesta
Vastuulliseen yritystoimintaan kuuluu huomioida vaikutukset ympäristöön, ympäröiviin ihmisiin sekä yhteiskuntaan. Näistä kolmesta Vehreen vastuullisuustekojen painopiste on ympäristövastuussa: pyrimme pienentämään hiilijalanjälkeä konkreettisilla teoilla.
1. Tuulella käyvä mainostoimisto
Vehree on käyttänyt yrityksen perustamisesta asti uusiutuvaa energiaa eli tuulivoimaa.
2. Harkittuja hankintoja
Vehreessä uusia hankintoja tehdään harkiten. Ja kaikkeahan ei tarvitse hankkia uutena! Vehreen toimistokaluisteista valtaosa on hankittu käytettyinä. Esimerkiksi sohvapöytä ja kirjahylly ovat Finlaysonin tehtaanmyymälästä Tampereelta poistettuja, työtuolit Martela Outletista kierrätettyjä. Ja Vehreehän toimii 120-vuotiaassa ”kierrätetyssä” talossa!
3. Kierrätetään ne vähäisetkin jätteet
Koska hankintoja tehdään harkiten, jätteiden syntyminen on jo lähtökohtaisesti minimoitu. Toki aina kuitenkin jotain jätteitä syntyy. Tällöin jätteet lajitellaan ja kierrätetään asianmukaisesti. Lajittelemme ja kierrätämme biojätteen, kartongin, paperin, lasin, metallin ja paristot.
4. Fiksua energiankulutusta
Vehreessä energiankulutus pyritään minimoimaan. Sammutetaan valot ja sähkölaitteet, kun toimisto ei käytössä. Talvikaudella Vehree toimii pienemmässä toimistotilassa, jolloin lämmitystarve on pienempi. Työn teossa hyödynnetään valoisa aika mahdollisimman pitkälti, jolloin sähkövalon käytön tarve on pienin mahdollinen.
5. Toimisto lämpiää klapeilla
Toimiston lämmityksessä käytetään sähkölämmityksen ohella pönttöuunia, joka lämpiää paikallisen lähituottajan tuottamilla klapeilla. Puiden polttamisesta syntyviä pienhiukkaspäästöjä pyritään minimoimaan oikealla lämmitystekniikalla.
6. Työmatka nolla metriä
Kun koti ja toimisto ovat saman katon alla, ei työmatkoista synny lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Asiakastapaamisiin liittyviä työmatkoja pyritään yhdistetään muihin ajoihin.
7. Melkein paperiton toimisto
Vehree käyttää sähköistä laskutusta. Paperista kirjepostia ei tule juurikaan. Silloin harvoin kun jotain tulostetaan, käytetään mahdollisuuksien mukaan kaksipuoleista tulostamista niin säästetään paperia. Yhdelle puolelle tulostetut käytetyt paperit käytetään uudestaan muistilappuina.
8. Ei syrjintää eikä rasismia
Vehree ei hyväksy syrjintää eikä rasismia. Haluamme myös osaltamme edistää tasa-arvon toteutumista. Eriarvoisuuden vähentämiseksi Vehree on ollut alusta asti mukana tukemassa Nokia Priden toimintaa ja suunnitteli yhdistykselle pro bonona logon. Pirkanmaan Setan jäsenille Vehree tarjoaa 10 % alennuksen suunnittelutöistä.
9. Vastuullista markkinointia
Vehree maksaa veroja, joilla tuotetaan meidän kaikkien käyttämiä yhteiskunnan palveluita. Markkinoinnin suunnittelussa noudatamme lakeja ja markkinointisääntöjä. Noudatamme myös hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Näin Vehreen vastuullisuus näkyy asiakkaille
Hiilikädenjälki tarkoittaa sitä, että emme tyydy vain pienentämään omaa hiilijalanjälkeämme, vaan haluamme vaikuttaa asiakkaillemme suunniteltavaan markkinointiin siten, että siitä aiheutuva ympäristökuormitus olisi mahdollisimman vähäinen ja se olisi kestävän kehityksen mukaista.
1. Vastuullinen mainostoimisto
Vehree haluaa edistää kestävää talouskasvua. Haluamme suunnitella markkinointia erityisesti yrityksille, jotka sitoutuvat vastuulliseen kuluttamiseen.
2. Ei turhaa lisämyyntiä
Vehreessä ei harjoiteta pakkomyyntiä eikä turhaa lisämyyntiä. Vehree myy vain tarpeeseen.
3. Säästetään työmatkoissa
Työprojekteissa Vehree suosii aloituspalaverin jälkeen projektien hoitamista sähköpostitse ja puhelimitse. Näin työmatkaliikenne ja siitä aiheutuvat päästöt saadaan minimoitua.
4. Mukana yritysten alkutaipaleelta alkaen
Suurin osa uusista työpaikoista syntyy pieniin yrityksiin. On tärkeää, että uudet yritykset myös panostavat markkinointiin, jotta ne voisivat kasvaa ja toimia kannattavasti. Markkinointi on olennaisen tärkeää aloittaville yrityksille ja tällä matkalla Vehree haluaa olla mukana. Aloittavilla yrittäjillä käytössä olevat varat ovat usein vähissä ja siksi Vehree myöntääkin 10 % alennuksen aloittaville uusille yrityksille Vehree Kasvu -paketista.
5. Suosimme paikallisia ja kotimaisia pk-yrityksiä
Paikallisia ja kotimaisia pk-yrityksiä suosimalla vähennämme matka- ja kuljetuspäästöjä. Samalla tuemme paikallista yrittäjyyttä sekä työllisyyttä. Esimerkiksi mänttäläiselle asiakasyrityksellemme suosittelemme mänttäläistä valokuvaajaa.
6. Suosittelemme hiilineutraaleja webhotelleja
Oikein valittu webhotelli minimoi nettisivustojen käytön päästöjä ja vähentää energiankulutusta. Tämän takia suosittelemme asiakkaillemme kotimaisia, hiilineutraaleja webhotelleja. Kotimaisten webhotellien suosimisella on myös työllistävä vaikutus. Lisäksi se helpottaa yhteydenpitoa asiakaspalveluun.
7. Suunnittelemme painotuotteet ympäristö huomioiden
Onko suunniteltava painotuote tarpeellinen? Mikä on järkevin formaatti, materiaali ja painosmäärä? Suunnitteluvaiheessa tehtävillä päätöksillä on merkittävä rooli painotuotteiden ympäristövaikutuksissa. Vehree opastaa ja suosittelee projekteissa ekologisempia vaihtoehtoja. Esimerkiksi valitsemalla kevyempi paperi tai tilaamalla pienempi painosmäärä voidaan vähentää paperinkulutusta. Kannattaako tilata alumiinista ja muovista valmistettava kiinalainen roll-up vai voisiko valita kotimaisen, kennokartongista valmistetun pull-upin? Painotuotteen päädyttyä käyttöikänsä loppuun se voi olla enemmän tai vähemmän kierrätettävissä. Lue lisää ympäristöystävällisen painotuotteen suunnittelusta.
8. Opastamme valitsemaan fiksumpia liikelahjoja
Yritykset käyttävät usein jakotavaroina erilaisia liikelahjoja, joista osa saattaa olla vastaanottajalleen täysin hyödyttömiä ja pahimmassa tapauksessa lentää suoraan roskiin. Mainoskynät on niin nähty, käyttämättömiä kangaskasseja on kertynyt laatikon pohjalle kymmenittäin ja tuubihuivien valmistuksessa arveluttaa alkuperämaan tuotanto-olojen eettisyys. Voisiko jakotavarana toimia ennemmin logollasi varustettu maatuva tiskirätti tai vaikkapa istutettavat basilikan siemenet pakattuna yrityksesi mainokseen?
9. Monimuotoisuus saa näkyä markkinoinnin suunnittelussa
Pyrimme suunnittelemaan asiakkaillemme markkinointiviestintää niin, että sillä ei ylläpidetä vanhan ajan heteronormatiivista maailmankuvaa.