Millä perusteella valitset mainostoimiston? Mainostoimistokumppanuus voi kestää jopa vuosia, joten kannattaa käyttää hetki vertailuun. Vaikka intuitio onkin hyvä mittari, niin kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan pointtiin. Älä siis valitse heti ensimmäistä Googlen kautta löytämääsi toimistoa!

Mainostoimiston valinta: kartoita osaaminen, tarkista työnäytteet ja selvitä hinnat
1. Onko osaamista?
Kaiken lähtökohta on tietenkin mainostoimiston osaaminen. Onko se ajan tasalla? Entä onko sinulla hakusessa tietynlaista spesiaaliosaamista? Etsitkö pelkästään logon ja nettisivujen tekijää? Vai onko ehkä myöhemmin tarvetta laajemmalle osaamiselle, kuten esimerkiksi verkkokaupan suunnittelulle, valokuvauksille tai markkinointisuunnitelman teolle?
2. Miellyttääkö kädenjälki?
Markkinointi on visuaalinen ala, joten myös makuasioilla on merkitystä. Siksi onkin tärkeää, että tykkäät mainostoimiston kädenjäljestä. Tarkista siis työnäytteet sekä suositukset! Vaikka hyvä mainostoimisto luo jokaisen asiakkaan kohdalle yksilöllisen visuaalisen tyylin, niin on tärkeää että pidät myös aiemmista referensseistä eikä tyyli ole jämähtänyt 90-luvulle.
3. Iso vai pieni toimisto?
Isommista toimistoista löytyy laaja-alaista osaamista, kun taas pienemmät toimistot keskittyvät monesti johonkin tiettyyn markkinoinnin osa-alueeseen. Isoissa toimistoissa asiakasyrityksen markkinointia hoitaa usein monta henkilöä, mikä näkyy toki myös hinnoittelussa – pitäähän heille kaikille kuitenkin maksaa palkkaa. Pienemmissä mainostoimistoissa voi yksi henkilö vastata koko yrityksestä, mutta osaamista löytyy lisää verkostoista.
4. Onko sijainnilla merkitystä?
Nykyään face-to-face-tapaamisia pidetään melko harvoin. Yhteydenpito hoituu etupäässä puhelimitse, sähköpostilla sekä webbipalavereissa, joten mainostoimiston fyysisellä sijainnilla ei aina ole merkitystä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimivat mainostoimistot ovat useimmiten kalliimpia kuin maakunnissa toimivat.
5. Entäs hinta-laatusuhde?
Löydätkö mainostoimiston hinnoittelusta helposti tietoa? Eikö olisi kivaa, jos mainostoimiston nettisivuilta löytyisi edes jonkinlaisia suuntaa-antavia hintaesimerkkejä?
6. Puhutko samaa kieltä?
Kiinnostaako keskustelut konversiosta, roista ja liideistä? Olisiko mukavaa, jos mainostoimisto osaisi puhua asioista ymmärrettävästi? Valitse sellainen kumppani, jonka puhetta ymmärrät.
+1 Arvot kohdallaan?
Onko sinulla jotain arvoja, joita edellytät myös mainostoimistokumppaniltasi? Onko yrityksellesi tärkeää esimerkiksi toiminnan ekologisuus, paikallisuus tai eettisyys? Pitkässä juoksussa on tärkeää, että arvomaailmat eivät ole törmäyskurssilla.
Sami Karjalainen
19.5.2020