Vehreenkin asiakkaissa on niitä, jotka haluavat uudelle nettisivustolleen blogin. Yritysblogin pitämisessä onkin useita hyviä puolia. Toisin kuin harrastusblogeja, ei yritysblogeja yleensä pidetä huvin vuoksi – yritysblogin kirjoittaminen on markkinointia. Käytännössä blogin raadollisena tavoitteena on siis saada lisää asiakkaita.
Yritysblogi on markkinointia
Yritysblogilla on monia hyviä puolia. Yksi tärkeimmistä syistä on se, että blogia pitämällä voit parantaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä. Viljelemällä blogissa omalle toimialallesi olennaisia sanoja ja termejä saat siis lisättyä sivustosi kävijäliikennettä. Esimerkiksi Vehreen blogin vanhemmatkin julkaisut keräävät Googlesta jatkuvasti uusia kävijöitä sivustolle.
Koska ihmiset eivät jaksa lukea pitkiä tekstejä, perus-nettisivusto kannattaa pitää lyhyenä ja ytimekkäänä. Perus-sivustolle ei siten välttämättä aina saakaan mahdutettua kaikkea sellaista asiasisältöä, jota sinne haluaisi tuupata. Blogissa sen sijaan on mahdollista käsitellä sellaisia asioita, jotka eivät luontevasti mahdu muualle sivustollasi. Blogissa voit syventää tiettyjä hyvinkin spesifejä teemoja.
Blogissa on mahdollista jakaa omaa ”viisauttaan” eli kertoa oman osaamisalueensa asioista. Kun kirjoitat aiheista, jotka liittyvät omaan erikoisosaamiseesi, sinua pidetään uskottavana. Sinusta tulee asiantuntija, jopa guru.
Huomioi nämä asiat, kun suunnittelet yritysblogin aloittamista
Monet yrittäjät aloittavat innokkaasti blogin pitämisen. Alkuhuumassa blogitekstejä syntyykin kuin itsestään, mutta puolen vuoden kuluttua koko homma alkaakin tuntua pakkopullalta. Mutta entäs tilanne, kun yrityksellä on blogi, mutta sitä on päivitetty viimeksi vuosi sitten? Siitä voi tulla mielikuva, että onkohan yritys enää toiminnassa. Ei hyvä! Kuten muukin markkinointi, myös blogin pitäminen kannattaa olla suunniteltua.
1. Mieti hakusanoja
Mitä ovat ne potentiaaliset hakusanat, joilla haluat saada kävijäliikennettä nettisivustollesi? Esimerkiksi mainosalan yritykselle olennaisia hakusanoja ovat vaikkapa logo, nettisivut ja WordPress. Mieti siis tekstien aiheita tästä näkökulmasta ja viljele blogiteksteissäsi näitä sanoja ja termejä eri muodoissaan.
2. Kirjoita ylös juttuaiheita
Kun harkitset blogin aloittamista, suosittelen kirjaamaan ylös aiheita, joista aiot kirjoittaa. Aluksi nimittäin aiheita tulee paljon, mutta jossain vaiheessa iskee ideatyhjyys: blogiaiheita on vaikea keksiä ja tekstien kirjoittamisesta voi tulla pakkopullaa.
3. Varaa aikaa kirjoittamiseen
Blogitekstien kirjoittamiseen menee aikaa. Tekstit eivät siis välttämättä synny itsestään aamukahvin lomassa. Itselläni yhden tekstin kirjoittamiseen menee keskimäärin 1-2 tuntia, mikä on työaikaa siinä missä muukin. Usein kiireessä oman yrityksen markkinointi voi helposti unohtua, ellei sille ole varannut kalenterista omaa aikaa.
4. Mieti sopiva tekstin pituus
Netissä olevan tekstin tulee olla kiinnostava, hyvin rytmitetty ja sopivan pituinen. Blogiteksti ei saa olla liian pitkä, koska sitä ei jaksa lukea. Jos tekstistä meinaa tulla liian pitkä, jaa se mieluummin useammaksi eri julkaisuksi. Voit myös tehdä julkaisusarjan.
5. Koukuta otsikoilla
Tekstissä kannattaa käyttää pääotsikon ohella myös väliotsikoita. Ne helpottavat silmäilyä ja Googlekin arvostaa otsikoita enemmän kuin pelkkää leipätekstiä. Otsikoissa kannattaa muutenkin käyttää juuri niitä termejä, jotka ovat toimialasi kannalta hakukoneissa tärkeitä. Hyvä pääotsikko on napakka ja koukuttaa lukijan. Otsikoiden ohella myös listat ovat aina kiinnostavia ja rytmittävät tekstiä.
6. Lisää kuva tai kaksi
Suosittelen myös lisäämään blogitekstiin kuvan. Sen lisäksi, että kuva elävöittää tekstiä, sillä on myös toinen pointti: kun jaat blogitekstin Facebookissa, kuvalliset jaot nousevat paremmin esiin kuin kuvattomat.
7. Jaa julkaisu somessa
Se harvoin riittää, että julkaiset tekstit yrityksesi sivuilla ja jäät odottelemaan asiakkaiden löytävän tekstisi. Näin et nimittäin saa kaikkea potentiaalista näkyvyyttä julkaisuillesi ja kirjoittamiseen menevä aika voi mennä hukkaan. Blogitekstit kannattaakin jakaa yrityksen some-kanavissa, kuten Facebookissa, LinkedInissä sekä Twitterissä. Näin saat fanisi lukemaan tekstejäsi ja jopa jakamaan niitä puolestasi. Yrityksesi saa tätä kautta ilmaista näkyvyyttä.
8. Mieti sopiva julkaisurytmi
Ensialkuun voi tehdä mieli julkaista blogitekstejä joka toinen päivä. Se ei välttämättä ole hyvä asia, sillä potentiaaliset asiakkaasi eivät jaksa lukea tekstejäsi niin usein. Sopiva julkaisutahti toki riippuu yrityksestä ja blogin luonteesta, mutta se voisi olla vaikkapa 1-4 kertaa kuukaudessa.
9. Tee juttupankki
Jos asiaa ja tekstiä tuntuu alkuhuumassa pulppuavan, inspiraatio kannattaa tietenkin hyödyntää. Mutta sen sijaan, että julkaisisit tekstejä joka toinen päivä, tekstejä voi kirjoittaa ”juttupankkiin”. Kirjoita siis julkaisuja talteen vaikkapa omalle koneelle. Joissakin blogialustoissa, kuten WordPressissä, on myös mahdollista ajastaa julkaisuja tulevaisuuteen.
+1 Kirjavinkki
Jos aihe kiinnostaa enemmän, suosittelen lukemaan Katleena Kortesuon ja Jarkko Kurvisen kirjan Blogimarkkinointi. Helposti lähestyttävästä teoksesta löydät kaiken olennaisen yritys- ja asiantuntijablogeihin liittyvän.
Sami Karjalainen
20.11.2017