• Vehree mainostoimisto – työnäytteet: Nokian Yrittäjät - I try and I try and I try

Nokian Yrittäjät

"Miksi Nokian yrittäjät mainostavat itseään englanninkielisellä huudahduksella? Ilmeisesti englanninkieltä ei oikein osata, koska try-verbillä ei ole mitään tekemistä itse yrittäjyyden kanssa. Yritys on englanniksi enterprise ja yrittäjä entrepreneur eikä mikään 'tryer'."
Vehree mainostoimisto – työnäytteet: Nokian Yrittäjät - I try and I try and I try -takki

I try and I try and I try

I try and I try and I try… sitähän se yrittäjyys on, pitää yrittää! Vehree suunnitteli Nokian Yrittäjille kampanjailmeen, jota on sittemmin käytetty laajasti erilaisissa tuotteissa, kuten takeissa, pipoissa, mukeissa ja muistilehtiöissä.

Kampanja herätti siinä määrin huomiota, että nokialainen Matti Raisamo kirjoitti siitä tuohtuneen mielipidekirjoituksen Nokian Uutisiin. Nokian Yrittäjien puheenjohtaja Päivi Koskinen kirjoittaa vastineessaan:

”Kuten kaikki hyvät mainoskampanjat, tämäkin hoiti siis tehtävänsä täydellisesti, kun se on huomattu! I Try -sloganin takana on eräs hallituksemme jäsen, Mainostoimisto Vehreen yrittäjä, Sami Karjalainen. Muistia virkistääkseni kilautin kaverille, eli tässä tapauksessa Samille ja kysyin miten slogan syntyikään.

Oli synkkä ja myrskyinen yö, kun kaksi mainostoimistoyrittäjää katselivat Neloselta Stand up! -ohjelmaa. Laseissa saattoi olla hivenen kuplajuomaakin, tarina ei tätä tarkalleen kerro. Kesken Jacke Björklundin setin, hänen suustaan kuuluu taikasanat: Mietitään tätä suomalaista sanaa ’yrittäjä’! Tällä hetkellä Samin ja yrittäjäkollegan korvat hörähtivät ja seuraavat 45 sekuntia olivat yhtä naurunremakkaa!

Koko sketsin pointti oli nimenomaan tämä Yrittäjä -sanan koomisuus. Jenkeissä yrittäjyydestä puhutaan mahtipontisesti ja Suomessa koko sanalla on vähän negatiivinen ja väheksyvä klangi. Sketsin loppusanat ovatkin ’I Try and I Try and I Try’.

Olemme siis käyttäneet harkitusti kampanjassa tällaista ’huonoa englanninkieltä’, koska tällä sloganilla on tarkoitus herättää huomiota ja tuottaa nokialaisillekin iloa Stand up!:in innoittamana.”

Messut Nokialla

Messut Nokialla on Nokian Yrittäjien tapahtuma, jota on järjestetty jo 12 kertaa. Nokian jäähallissa järjestettävä tapahtuma kerää kolmen vuoden välein tuhatpäisen yleisön tutustumaan näytteilleasettajiin sekä nauttimaan välittömästä messutunnelmasta.

Vehree suunnitteli Nokian messuille logon, visuaalisen ilmeen sekä internet-sivut vuonna 2020.

Messukoordinaattori Marianne Karhumaa kommentoi yhteistyön sujumista: ”Vehreen Samin kanssa on helppoa ja sujuvaa tehdä yhteistyötä. Sami suunnitteli ammattitaidolla toiveiden mukaisen logon sekä nettisivut. Logosta ja nettisivuista tuli visuaalisesti tyylikkäät ja niiden visuaalisuus kestää aikaa. Paitsi että suunnittelu on toimivaa, Sami ajattelee käytettävyyttä myös asiakkaan näkökulmasta. Sami pitää kiinni aikatauluista ja on tarkka yksityiskohdissa.”

2022-11-03T13:19:05+02:00
Go to Top