• Vehreessä työkokeilussa oleva Ella Kivelä (oik.) harjoitteli valokuvaamista Nokian messuilla 26.-27.5.2018.

Työkokeilu mainostoimistossa: luovuutta on monenlaista

Vehreessä on ollut muutaman viikon ajan työkokeilussa Ella Kivelä. Nokialainen nuori nainen on huomannut pestin aikana, että mainostoimistotyö on monipuolista ja luovuutta saa hakea laatikon ulkopuolelta. Seuraavassa Ellan kokemuksia mainostoimistotyöstä.

Työ on muutakin kuin graafista suunnittelua

Raskasta mutta mukavaa. Vehreessä työkokeilussa oleva Ella Kivelä (kuvassa oikealla) harjoitteli valokuvaamista Nokian messuilla 26.-27.5.2018.

Olin ollut jo jonkin aikaa työttömänä kunnes mulle aukeni työkokeilupaikka Vehreestä. Yllätyin, että omasta pienehköstä kotikaupungista eli Nokialta löytyi mainostoimisto. Ajatus maanläheisestä mainostoimistosta sai kiinnostukseni heräämään.

Työjaksoni alkoi 8. toukokuuta. Edellisessä opiskelupaikassani sain jonkinlaisen käsityksen mainostoimistotyöskentelystä, koska opetusta pyrittiin järjestämään sen tyyliseksi. En ole kuitenkaan ennen ollut ihan oikeassa mainostoimistossa töissä, joten uusilla vesillä ollaan.

Mainostoimistotyötä miettiessä ensimmäisenä tulee mieleen nopeatempoisuus ja tietynlainen hektisyys, mutta ehkä tasapainottavana elementtinä mukava ilmapiiri. Tyypillistä mainostoimiston ulkoasua ajatellessa tulee mieleen moderni ja toimistomainen työympäristö sekä monta työkaveria. Vehree vaikuttaa tähän mielikuvaan nähden hieman erilaiselta, mutta oikeastaan vain positiivisella tavalla.

Nyt onkin kulunut jo viisi viikkoa siitä kun aloitin täällä. Tähän mennessä olen tehnyt tällä työkokeilujaksolla mm. kuvitustyötä Juvenekselle, valokuvannut materiaalia asiakasyrityksen nettisivuille, tehnyt logosuunnittelua sekä nettisivujen layoutin suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi olin Nokian messuilla valokuvaajana. Työt eivät siis ole rajoittuneet pelkästään visuaaliseen suunnitteluun, vaan olen myös suunnitellut yritykselle nimeä ja päivittänyt hintataulukoita. Hommat ovat tuntuneet sopivan haastavilta mutta mielekkäiltä.

Luovuus löytyy laatikon ulkopuolelta

Työkokeilun aikana olen oppinut, että luovuutta pitää osata käyttää mainostoimistossa muussakin kuin siinä itse suunnittelutyössä; pitää osata ajatella laatikon ulkopuolelta kaikenlaisissa tilanteissa, jotta asiat saisi hoidettua mahdollisimman tehokkaasti. Esimerkiksi eräässä projektissa kävimme lounaan yhteydessä ottamassa nettisivuja varten valokuvia, vaikka se ei sinänsä kuulunut projektiin. Näin saatiin projekti etenemään sujuvammin.

Työkokeilujakso on antanut minulle selkeyttä omista vahvuuksistani ja heikkouksistani. Olen oppinut myös hahmottamaan paremmin omaa työskentelytyyliäni sekä ajankäyttöäni. Huomasin, että luovalla alalla omaa osaamista on ehdottoman tärkeä ylläpitää, jotta taidot eivät ruostuisi.

En tiedä olisiko mainostoimistotyö se sopivin vaihtoehto mulle, mutta todella positiivinen kokemus tämä on joka tapauksessa ollut. Sami on ollut hyvä esimies ja olen saanut häneltä hyviä vinkkejä sekä hyödyllistä palautetta. Isona plussana hyvät taustamusiikit!

Ella Kivelä

Kirjoittaja on 22-vuotias nokialainen työnhakija, joka on suorittanut graafisen suunnittelijan ammattitutkinnon 2017 ja tähtää seuraavaksi opiskelemaan animaatiota.

13.6.2018

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Haluatko päästä mainoksista eroon?

Otsikon kysymys on varmasti tuttu musiikin suoratoistopalvelu Spotifyn ilmaisversion käyttäjille. Ja oma vastaukseni siihen on kyllä! Toisinaan minäkin haluaisin päästä mainoksista sekä markkinoinnista eroon – siitäkin huolimatta, että teen sitä itse työkseni.

Työlomalla Espanjassa arki on aurinkoista

Minulla oli ollut jo kauan haave. Halusin lähteä pakoon Suomen harmainta vuodenaikaa etelän aurinkoon. Tässä työssähän se on jopa mahdollista, työtekoon kun ei välttämättä tarvita muuta kuin tietokone ja nettiyhteys.

Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa

Hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joilla nettisivusto saadaan nousemaan mahdollisimman korkealle hakukoneen (lue: Googlen) luonnollisissa hakutuloksissa. Optimoinnin tavoitteena on siis se, että sivustosi löytyy mahdollisimman monella keskeisellä sivuston sisältöä kuvaavalla hakusanalla.

2022-11-16T11:57:46+02:00
Go to Top