Voiko pasifistisivari-graafikko piirtää ohjusten käyttöohjeita? Tai voiko vihreä ituhippi-koodari toteuttaa perussuomalaisten piirijärjestön nettisivut? Arvot ohjaavat elämäämme, mutta entä jos itsellesi tärkeän asian vastustaja on valmis maksamaan työstäsi – kumpi painaa vaakakupissa enemmän: raha vai aate?
Graafisen suunnittelijan moraali: ohjaavatko eettiset arvot graafikon työtä?
Artikkelin kansikuva on Pirkanmaan Jätehuollon Roskakalenterista 2017 maaliskuun aukeamalta, jolloin eduskunta hyväksyi tasa-arvoisen avioliittolain.
Onko olemassa sellaisia teemoja, asiakkaita tai aatteita, joiden tekemisestä graafinen suunnittelija tai muu alan tekijä kieltäytyisi – siitäkin huolimatta, että se tietäisi tulojen menetystä? Tähän tiedustelin kommentteja muutamilta alan ammattilaisilta.
”Lehteen piti tehdä kuvitus jutusta, jossa aihe oli se, että homot ovat aiheuttaneet aids-ongelman. Siis tää on joskus 90-luvun alussa, jolloin tietämys oli nolla kaikkien asioiden suhteen. Jutun kirjoittaja olisi halunnut, että kuvituksella vahvistetaan jutun aihetta. Kieltäydyin ja sanoin, etten pysty tekemään sellaista.”
Eläinkokeet ja turkikset mietityttävät
”Kerran tein töitä väitöskirjan kirjoittajan kanssa, jonka väikkärissä oli eläinkokeisiin liittyvää materiaalia. Harmitti jälkikäteen, etten kieltäytynyt hommasta. En tosin ollut aluksi aiheesta tietoinen. Kieltäytyisin myös tekemästä seuraavia töitä: turkikset, lihan- tai maidonkulutuksen edistäminen tai muu epäeettinen eläinten kohtelu, maahanmuuttajia tai muita vähemmistöryhmiä loukkaava/vähättelevä, sovinistiset työt jäisi syrjään sekä luontoa vahingoittavien yritysten työt samoin (esim. kaivos- tai öljyfirmat, sekä ydinvoima). Enkä myöskään tekisi Puolustusvoimille, aseteollisuutta en halua tukea ylipäätään missään muodossa.”
Graafikko ei hyväksy syrjintää ja rasismia
”Ehkä joku naisiin kohdistuva, syrjintä, hyväksikäyttö. Ne vois olla sellasia, joita ei ihan pystymetästä lähtis tekee.”
”Mun sydäntä lähellä taitaa olla ihmiset. En tekisi kotisivuja esim. rasismin tai muun pahansuovan aatteen edistämiseen. Tai yritykselle, joka riistää kolmansia maita tai käyttää lapsityövoimaa.”
”Mua pyydettiin hiljattain tekemään markkinointimateriaaleja yritykselle, joka tarjoaa naisille kauneuskirurgiapalveluita, kuten botox-hoitoja. Siitä kieltäydyin, koska en halua olla edistämässä naisten ulkonäköpaineita. Olen myös kieltäytynyt tekemästä tupakkatuotteiden markkinointimateriaaleja (Tax-free-myymälät lentokentällä). Pikavippi-firmoille en suostuisi tekemään mainontaa.”
”Yllättävää kyllä, mulle ei oo tullut vastaan toimeksiantoja, joita olis pitänyt moraalin kannalta miettiä. Tää ei tarkota sitä, että mulla ei olis moraalia! Takavuosina oli kyllä lähellä tilanne, jossa mahdollisesti olis pitänyt tehdä eduskuntavaalikampanja poliitikolle, jonka arvomaailma ei vastannut ollenkaan omiani ja olisin siitä kieltäytynyt. Tollasia omien arvojen vastaisia poliittisia juttuja en tekis, enkä turkisjuttujakaan. Aseiden ja patruunojen kohdalla pitäis kyllä miettiä. Sotateollisuuteen en tekis, mut metsästysaseiden kohdalla joutuisin puntaroimaan. En suostuis tekemään myöskään naisia, rotuja tai vähemmistöjä pilkkaavia juttuja, vaikka ne olis naamioitu huumoriksi.”
Ydinvoimalan esite jäi tekemättä
”Multa pyydettiin Pyhäjoelle tulevaan ydinvoimalaan esitettä. Porukka, joka kiihkoo sen puolta, pyysi mua tekemään näyttävän julisteen ja flyerit. Laittoivat tekstit mulle ja suoraan valehtelin, etten millään ehdi tehdä niitä. En millään voi olla sen puljun puolella tommosella kiihkomenolla. Jos joutuu fanaattisten ihmisten töihin, joutuu väkisinkin ottaa kantaa aiheeseen. Mä en voi tehdä sitä.”
Tämän pikagallupin perusteella graafisilla suunnittelijoilla tuntuu siis olevan selkärankaa. Omien arvojen vastaisia töitä ei suostuta tekemään. Hyvä niin.
PS. Myös yritykset alkavat pikkuhiljaa erottautua arvokysymyksillä. Loistava esimerkki tästä on Telian tv-mainos Löydä uusi yhteys, joka ottaa rohkeasti kantaa. Tällaista rohkeutta tarvitaan lisää, myös mainonnassa!
Sami Karjalainen
28.4.2017