Mitkä ovat mainostoimiston työntekijän tärkeimmät ominaisuudet?

Kyselin Vehreen Facebook-sivulla vinkkejä blogiaiheiksi. Otsikon teema nousi esiin yhtenä hyvänä kysymyksenä. Kyselijä arveli, olisivatko tärkeimmät ominaisuudet kenties piirustustaito, mielikuvitus ja tietokoneen hallinta?

Riittääkö, että osaa käyttää PhotoShoppia, Illustratoria sekä WordPressiä?

Jos haluat mainostoimistotyöntekijäksi, hanki ensin hyvä peruskoulutus ja opettele käyttämään alalla käytettäviä työkaluja. Hanki työkokemusta. Opettele ongelmanratkaisukykyä ja ideoimista. Lue ja kirjoita paljon. Ole avoin uusille asioille, seuraa mediaa. Hallitse stressiä ja opettele tekemään useita asioita yhtä aikaa. Opettele myymään, eli kuuntelemaan ja kyselemään. Tämän jälkeen menestys on itsestäsi kiinni!

Vastaus otsikon kysymykseen riippuu siitä, onko kyseessä iso vai pieni mainostoimisto. Isossa mainostoimistossa on erilaisissa työtehtävissä toimivia ihmisiä, joilla voi olla hyvinkin kapea-alaista osaamista: on taiteellista johtajaa ja copywriteria, valokuvaajaa, web-designeria, planneria jne.  Lisäksi tv-mainosten suunnittelu on jo aivan oma maailmansa, ja vaatii omat erikoisosaajansa.

Pienessä, vaikkapa yhden hengen mainostoimistossa – kuten Vehreessä – on tämän yhden henkilön (usein siis yrittäjän) hanskattava useita erilaisia osa-alueita. Tai sitten on oltava verkostot kunnossa, jotta voi tarvittaessa teettää joitain töitä alihankintana. Keskityn tässä blogitekstissä omakohtaisiin kokemuksiini, eli pienen, printti- ja nettiosaamiseen keskittyvän mainostoimiston yrittäjän osaamisominaisuuksiin.

Hanki hyvä pohjakoulutus

Suhteellisen laaja yleissivistys antaa hyvät eväät mainosmaailmassa menestymiselle. Esimerkiksi kielitaito on suureksi hyödyksi: alan ohjelmat ovat englanninkielisiä ja tehtäessä monikielisiä nettisivustoja on eduksi, kun osaa muutamasta kielestä edes perusteet. Kuvaamataidosta saa pohjaa graafiseen suunnitteluun. Erityisen tärkeää on hyvä äidinkielen osaaminen, joka harjaantuu sillä, kun lukee ja kirjoittaa paljon. Esimerkiksi visuaalisesti näyttävän esitteen voi pilata sillä, että käytetty kieli vilisee kirjoitusvirheitä ja huonoja lauserakenteita. Jörn Donnerin sanoin: lukeminen kannattaa aina!

Yleissivistyksen lisäksi ammatillinen koulutustausta on lähtökohta, jonka pohjalta on hyvä ponnistaa eteenpäin. Kaikilla mainosalan tekijöillä ei kuitenkaan ole virallisia tutkintotodistuksia, osa voi olla itseoppineita konkareita. Itse olen opiskellut ammattikorkeakoulussa kuvallisen viestinnän medianomiksi, ja syventänyt osaamistani markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinnolla Markkinointi-instituutissa. Myös jatkuva työn ohessa tapahtuva kouluttautuminen, seminaareihin ja tapahtumiin osallistuminen sekä media-alan seuraaminen ylipäänsä ovat tällä alalla tärkeitä. Esimerkiksi digitaalinen media ja some muuttuvat koko ajan, joten olisi oltava jotain hajua, onko nyt in Instagram ja huomenna Periscope, ja joko Facebook on mummojen media.

Kouluissa voi kuitenkin oppia vain perusasiat. Käytännössä mainosalan oppiminen tapahtuu aina käytännön kautta. Ylipäänsä kannattaa olla kiinnostunut uusista ja erilaisista asioista sekä erilaisista kulttuureista. Näistä voi nimittäin ammentaa ideoita omaan työhön. Siispä pidä aina silmät auki ja katsele kaikkea sillä silmällä!

Opettele tärkeimmät työkalut

Pelkästään se, että omistaa jonkun tietokoneohjelman, ei tietenkään tee alan osaajaa – on minullakin moottorisaha, mutta en silti ole metsuri.

Mainostoimistotyössä eri osaajien tulee osata erilaisia työkaluja. Graafisen suunnittelijan tärkein työkalu on tietokone sekä taitto- ja kuvankäsittelyohjelmat, kuten Adobe InDesign, PhotoShop ja Illustrator. Web-Designerin tulisi hanskata ohjelmoinnin perusteet, esimerkiksi HTML- ja CSS-kieli, sekä pari julkaisujärjestelmää, vaikkapa WordPress ja Yhdistysavain. Valokuvaaja osaa tietenkin käyttää järjestelmäkameraa, mutta sen lisäksi tulee osata suunnitella kuvia ja ohjata kuvattavia ihmisiä.

Piirtämistaito ei ole mainostoimistotyössä mielestäni tärkeintä (ellei sitten satu olemaan kuvittaja). Itse en esimerkiksi osaa piirtää, ja tämä usein yllättää ihmiset: ”Mitä ihmettä, graafinen suunnittelija, joka ei osaa piirtää?”. Vaikka graafinen suunnittelu on toki sukua taiteelle, se ei missään tapauksessa ole sitä. Tässäkin usein auttaa nimenomaan ongelmanratkaisukyky ja luovuus: Jos jollekin asiakkaalle tarvitaan tietynlaista kuvitusta, avuksi tulevat netissä olevat kuvapankit – kuvitusten hinnat alkaen 5 euroa – sekä alihankkijat, jotka osaavat varmasti piirtää juuri halutunlaisia kuvituksia. Graafisella suunnittelijalla täytyy sen sijaan olla sisäsyntyistä visuaalista silmää. Vaikka graafista suunnitteluakin voi opetella, voi olla kovin haasteellista opetella kirjoista, mitkä värit sopivat yhteen ja miltä näyttää hyvä esitteen aukeama.

Keksi luova ratkaisu, deadline oli eilen

Mainostoimisto on ennen kaikkea ideakauppa: se toimii ongelmien ratkaisijan roolissa. Asiakkaan liiketoiminnasta täytyy löytää ydinsanoma ja kiteyttää se ymmärrettävään muotoon. Osa työtä on kyky perustella ja myydä omat ideat asiakkaille, eli luovuuden ja visuaalisen lahjakkuuden lisäksi tarvitaan myös sosiaalisia ja kauppamiehen taitoja. Ammattinetti-sivustolla kokenut AD kertoo seuraavaa: ”Ideaa voi arvioida kolmella kriteerillä: kertooko se olennaisen, onko se omaperäinen ja muistettava. Luovuus on pitkälti asioiden yhdistämistä uudella ja mielenkiintoisella tavalla.”

Hyvä taito on nähdä iso kuva laatikon ulkopuolella. Markkinoinnin suunnittelussa luovat ja omaperäiset ratkaisut huomataan usein paremmin kuin perusmättö. Asioita pitää myös osata miettiä asiakkaan asiakkaan (eli loppuasiakkaan) näkökulmasta: Jos esimerkiksi asiakkaani tarjoaa lomamökkien vuokrausta, mainostoimiston tulee asettua lomamökin vuokraajan rooliin ja miettiä, mitä kautta parhaiten löytäisin majoituspaikan. Välttämättä tällöin ei kannata kaupata asiakkaalle esitteiden suunnittelua, vaan ehkäpä järkevämpää olisi näkyä mökkien nettivuokraussivustolla.

Mainostoimistotyö vaatii stressinsietokykyä, koska usein projektien pitäisi olla valmiina vähintäänkin heti tai mieluiten eilen. Monien asioiden tekeminen yhtä aikaa eli multitaskaaminen on myös arkipäivää: erilaisia projekteja on aina käynnissä monta yhtä aikaa. Kun on ensin suunnitellut matkailuyrittäjien nettisivustoa ja tehnyt välissä viimeistelyjä lakifirman käyntikorttiin, niin seuraavaksi pitäisi saada laadittua loppuun pari tarjousta. Keskittymiskyky täytyy kuitenkin säilyttää, ettei eräopassivustolta löydy kohta polyuretaanilattiafirman sivustolle tarkoitettuja tekstejä.

Jos osaat kuunnella, osaat myös myydä

Pienen mainostoimiston yrittäjän työnkuvaan kuuluu luonnollisesti myös palveluiden myyminen. Monet säikähtävät myyntityötä, mutta itselleni se ei ole koskaan ollut mörkö. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä minulla ei ollut oikeastaan minkäänlaista kokemusta myyntityöstä. Nyt kun olen myymistä opetellut, ei se ole omasta mielestäni vaikeaa. Tärkeintä myyntityössä on se, että osaa kuunnella ja kysyä: asiakas kyllä kertoo, mitä tämä on vailla. Myyntitilanteessa tärkeää on myös ongelmanratkaisukyky: asiakkaan itse miettimä markkinointiratkaisu ei välttämättä olekaan se paras vaihtoehto, ja tällöin hyvä mainostoimisto osaa ehdottaa parempaa ratkaisua, mikä voi säästää huomattavasti asiakkaan rahaa. Asiakaspalvelun perusasioihin kuuluvat myös hyvät käytöstavat ja ystävällinen asenne. Sosiaalisia taitoja tarvitaan ja erilaisten ihmisten kanssa täytyy osata tulla toimeen.

Yrittäjäksikin voi oppia

Jos toimii itsenäisenä mainostoimistoyrittäjänä, tuo se mukanaan yrittäjyyteen liittyviä tehtäviä ja niiden hallintaa, joita ei työntekijänä ollessa tarvitsekaan miettiä. Kaikkea toki ei ole järkevää tehdäkään itse, esimerkiksi kirjanpito kannattaa suosiolla jättää tilitoimiston tehtäväksi. Usein pienyrittäjän tehtäviin kuuluvat esimerkiksi laskutus, hinnoittelun suunnittelu, tarjousten kirjoittaminen sekä oman toiminnan markkinointi.

Mainostoimistotyössä hienoa on työn vaihtelevuus. Työtä tehdään asiakkaille, jotka ovat mitä erilaisimmilta toimialoilta, joten työn ohessa oppii itsekin jatkuvasti uutta niin kauhakuormaajista, tietoliikenneverkoista kuin lähimatkailustakin. Työn lopputulos on myös konkreettista ja näkyvää, ja hyvin toteutetuista projekteista saa kiitosta.

Sami Karjalainen

19.6.2016

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 1

Meistä jokainen tekee virheitä, niin myös graafiset suunnittelijat ja mainosalan ihmiset. Virheitä ei kannata pelätä, mutta virheistä kannattaa ottaa opiksi. Myös toisten tekemistä virheistä voi ottaa oppia. Tästä syystä kyselinkin alan ihmisiltä, mitkä ovat heidän uransa pahimmat mokat. Miten mokista selvittiin ja mitä niistä opittiin?

Miten valita hyvä nimi yritykselle?

Mietitkö nimeä yritykselle, tuotteelle tai palvelulle? Kannattaa huomioida muutama asia, ennen kuin lyöt lukkoon mielestäsi maailman parhaan nimen.

2023-01-03T13:04:16+02:00
Go to Top