Hyvä nettisivusto on kokonaisuus, joka koostuu monesta eri palasesta. Näitä ovat esimerkiksi kuvat, tekstit, otsikot, ilme, tekninen toimivuus sekä hakukoneoptimointi.
Sisältö, kuvat ja kieli
1. Sisältö on kaiken a ja o
Kaikki lähtee tietenkin oikeasta ja toimivasta sisällöstä. Nettisivuilla kannattaa mennä suoraan asiaan – eli siihen, mitä olet asiakkaallesi myymässä. Ja sehän on nimenomaan palvelusi tai tuotteesi. Vältä turhia jaaritteluja. Uutta asiakasta ei ensisijaisesti kiinnosta, milloin yrityksesi on perustettu, kuka on toiminut johtajana 70-luvulla ja minkänäköisessä rakennuksessa toimit. Nämä ovat toki kiinnostavia asioita, mutta niiden rooli tuskin on pääosassa.
2. Kuvat kertovat tarinan
Olkoonkin klisee, mutta kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tämä asia korostuu erityisesti nykyaikana ja netissä. Ihmiset ovat lyhytjänteisiä ja keskittymiskyky on heikkoa. Sivuja silmäillään ja kuvat luovat helposti mielikuvia – joko hyviä tai huonoja. Hyvillä nettisivuilla on mieluummin muutama laadukas, oikein valittu kuva, kuin 50 huonoa.
3. Puhu samaa kieltä asiakkaasi kanssa
Nettisivuilla tekstien kannattaa olla lyhyitä ja ytimekkäitä. Kielen tulee olla sellaista, että asiakkaasi ymmärtää sitä. Vältä siis ammattislangia ja selitä vaikeasti avautuvat termit selkeästi. Tekstien tulee luonnollisesti olla kieliasultaan kunnossa – kirjoitusvirheet eivät lisää uskottavuutta. Tärkein sisältö kannattaa laittaa heti tekstin alkuun, koska ihmiset eivät välttämättä lue tekstejä loppuun saakka. Jätä siis loppuhuipennukset romaaneihin.
4. Käytä avainsanoja otsikoissa
Erityisesti otsikoita kannattaa erityisesti miettiä tarkoin. Tämä on osittain myös hakukoneoptimointia. Toisin sanoen otsikoissa kannattaa käyttää niitä avainsanoja, joilla haluat asiakkaasi löytävän sivustollesi. Pääotsikoiden lisäksi kannattaa käyttää väliotsikoita sekä listoja, koska ne helpottavat tekstin silmäilemistä.
Toimintakehotus ja yhteystiedot
5. Varmista helppokäyttöisyys ja saavutettavuus
Hyvillä nettisivuilla sisältö on helposti löydettävissä. Nettisivujen sivurakenteen tulee siis olla selkeä. Esimerkiksi perinteinen Etusivu/Palvelut/Tietoa yrityksestä/Yhteystiedot -rakenne on varsin toimiva. Liian omituiset tekniset kikkailut kannattaa unohtaa. Hyvällä saavutettavuudella varmistetaan, että esimerkiksi tekstien värikontrastit ovat riittävät ja tekstin koko on tarpeeksi isoa.
6. Yhteystiedot näkyville
Pieni mutta tärkeä asia, mutta joka ikävä kyllä joskus unohtuu! On erittäin tärkeää, että yrityksesi yhteystiedot ovat helposti löydettävissä. Minulla on tullut vastaan jopa sellaisiakin sivustoja, mistä yhteystiedot ovat tyystin unohtuneet. Tai sitten yhteystiedot on piilotettu liian monen napsautuksen taakse. Kannattaa myös huomata, että eri ihmiset haluavat ottaa yhteyttä eri tavoilla; kaikki eivät halua soittaa, joten kannattaa tarjota mahdollisuus lähettää sähköpostia tai vaikkapa Whatsapp-viesti.
7. Toimintakehotus kertoo, mitä haluat asiakkaasi tekevän
Asiakasta täytyy auttaa ostamaan, eli sivustolla tulisi olla ns. Call to action -kehotus, vaikkapa ”Ota yhteyttä”. Jos haluat, että asiakkaan tulee ottaa yhteyttä vaikkapa puhelimitse tai lomakkeella, kerro se siis selvästi.
8. Hakukoneoptimointi varmistaa näkyvyyden Googlessa
Hakukoneoptimointi on olennainen osa toimivaa nettisivustoa. Jos Google ei löydä upeaa saittiasi, uusien asiakkaiden löytäminen on vaikeaa ja kallista. Varmista siis esimerkiksi, että sivuston title-otsikot sekä tekstien otsikot ovat sopivat ja kuvat on nimetty oikein. Lisää tästä aiheesta löydät aiemmasta blogitekstistä: Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa.
Responsiivisuus ja päivitettävyys
9. Responsiivinen sivusto toimii myös kännykässä ilman zoomailua
Responsiivinen nettisivusto tarkoittaa sitä, että saitti toimii sekä kännykän että pöytätietokoneen selaimella. Nykyään valtaosa nettiselailusta tapahtuu mobiilissa, joten on erittäin tärkeää, että sivustosi on responsiivinen.
10. Pystytkö päivittämään sivustoa ilman koodaamista?
Nettisivuilla olennaista on, että ne pidetään ajan tasalla. Voi olla, että kummipoikasi serkku on käynyt atk-kurssin ja osaisi koodata nettisivustosi, mutta osaatko itse silloin päivittää niitä? Ennemmin tai myöhemmin tällainen tilanne tulee vastaan. Sivustot kannattaakin toteuttaa ns. julkaisujärjestelmällä, jolloin voit helposti päivittää niitä ilman, että sinun tarvitsee lähteä HTML-kurssille.
+1 Pyydä apua ammattilaiselta
Ei kannata säästää väärästä paikasta! Nettisivut ovat nykyään monille yrittäjille tärkein kanava uusien asiakkaiden hankintaan, joten niihin kannattaa panostaa. Jos yhtään epäilet taitojasi, niin kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Ota siis yhteyttä ja toteutetaan yhdessä yrityksellesi toimiva ja myyvä sivusto!
Sami Karjalainen
10.1.2018