• Vehree Blogi: Saisiko olla vatkulia tahi halpaa makkaraa? Pauligin vanha mainos vuosikymmenten takaa mainostaa raparperipaistosta ja lihapullia.

Vanhat mainokset yllättävät: ”Saisiko olla Halpaamakkaraa tahi Pauligin Vatkulia?” – Katso kuvat!

Vehreen tulevasta toimistotilasta eli vanhasta sekatavarakaupasta on löytynyt monenlaisia aarteita. Graafikon mieltä lämmittävät erityisesti säilyneet vanhat mainokset. 1900-luvun puolen välin tienoilta olevat julisteet ovat niin sisällöltään ja tyyliltään hyvin erilaisia kuin tämän päivän vastaavat. Vai mitä sanot näistä:
Pauligin vanha mainos vuosikymmenten takaa mainostaa raparperipaistosta ja lihapullia.

Itselleni oli yllätys, että Paulig on aikoinaan valmistanut myös eineksiä! Tyylistä päätellen arvelen, että tämä juliste on 1960-70-luvulta. Valmisruokia on ollut jo tuohon aikaan: valikoimaan on kuulunut mm. vatkulia, lihapyöryköitä sekä raparperipaistosta.

Vanhat mainokset – Makkarahinnasto

Makkarahinnasto vuodelta 1964. Saisiko olla Halpaamakkaraa, silavoitua kieltä tai sianpääsylttyä? Hinnasto on muuten painettu Kirjapaino Hermeksessä, joka toimii yhä edelleen Tampereella ja on yksi Vehreen käyttämistä painotaloista.

SM-hiihdot Tampereella ja Nokialla vuonna 1956. Tässä graafikko on hauskasti leikitellyt typografialla: SM-kirjaimista ja hiihdot-sanasta syntyy hiihtosauva.

SM-hiihdot Tampereella ja Nokialla vuonna 1956. Tässä graafikko on hauskasti leikitellyt typografialla: SM-kirjaimista ja hiihdot-sanasta syntyy hiihtosauva.

Pauligin Juhla-sekoitus oli uutta Suomessa. Amerikkalaisuuden ihannointi näkyi jo tuohon aikaan mainonnassa.

Pauligin Juhla-sekoitus oli uutta Suomessa. Amerikkalaisuuden ihannointi näkyi jo tuohon aikaan mainonnassa.

Tekstiilejä koko perheelle! (Tai ainakin ydinperheille, joihin kuuluvat isä, äiti, tyttö ja poika…)

Tämä vanha mainos esittelee tekstiilejä koko perheelle. (Tai ainakin ydinperheille, joihin kuuluvat isä, äiti, tyttö ja poika…)

En tiedä, mitä tämä viiri on mainostanut, mutta kuulostaa erittäin hyvältä lupaukselta: syömällä solakaksi!

Pauligin Juhla-sekoitus oli uutta Suomessa. Amerikkalaisuuden ihannointi näkyi jo tuohon aikaan mainonnassa.

Teksti: Sami Karjalainen

27.3.2017

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Ympäristöystävällisen painotuotteen suunnittelu

Mitä asioita tulee ottaa huomioon, jos haluaa toteuttaa painotuotteen ympäristöystävällisesti? Painotuotteen päädyttyä käyttöikänsä loppuun se voi olla enemmän tai vähemmän kierrätettävissä. Painotuotteen – kuten esitteen, lehden tai käyntikorttien – suunnittelun ympäristöystävällisyys on useiden osatekijöiden kokonaissumma.

Graafisen suunnittelijan mokat, osa 1

Meistä jokainen tekee virheitä, niin myös graafiset suunnittelijat ja mainosalan ihmiset. Virheitä ei kannata pelätä, mutta virheistä kannattaa ottaa opiksi. Myös toisten tekemistä virheistä voi ottaa oppia. Tästä syystä kyselinkin alan ihmisiltä, mitkä ovat heidän uransa pahimmat mokat. Miten mokista selvittiin ja mitä niistä opittiin?

Kuvapankkikuvat markkinoinnissa – uhka vai mahdollisuus?

Mainonnassa ja markkinoinnissa käytetään hyvin yleisesti kuvapankkikuvia. Suurin osa yleisöstä ei kiinnitä niihin sen erityisempää huomiota. Oikein käytettynä kuvapankkikuvat ovatkin mainio apu markkinoinnin suunnitteluprosessissa.

2023-01-03T12:45:01+02:00
Go to Top